Zaterdag 24 mei 2025

Wanneer ik omstreeks 5:00 uur naar het toilet ga, herinner ik me daar, dat er vanaf vandaag een aanbieding is van een SUP-“plank” bij de Lidl (SUP = Stand Up Paddling, dus peddelen terwijl je op een plank staat). Terug in bed bestel ik hem via hun webshop. De aanbieding is te mooi om hem te laten lopen.

Daarna draai ik me nog een keer om en word dan om 7:00 uur wakker van het wekdeuntje uit mijn telefoon. Zoals elke morgen, ook vandaag weer het ochtendritueel en loop daarna met mijn reistas naar de motor. Ik ben benieuwd of de accu al vol is. Tot mijn verbazing, hij heeft toch voldoende tijd gehad om te laden, is hij nog bezig met de laatste drie procenten. Daar ga ik niet op wachten. Ik bind de reistas, met daar bovenop mijn regenoverall, op de motor en koppel daarna de kabels los en berg ze op in de koffers. Het verlengsnoer rol ik met de kabelhaspel op zover als ik erbij kan en ga dan naar de ontbijtruimte. Mijn gastheer heeft voor mij een tafel gedekt met alles er op en er aan. Ik hoef geen meter te lopen voor mijn ontbijt, alles is er of wordt gebracht. Gelukkig hoef ik niet alles op te eten wat er op tafel staat.

Daarna de tanden poetsen, de laatste zaken in de rugzak en vervolgens de sleutel terugbrengen en afrekenen. Hij rekent niets voor het laden, maar aangezien ik super tevreden ben over dit Gasthaus geef ik hem een ruime fooi. Dan nog ben ik minder geld kwijt dan bij de onderkomens van de afgelopen dagen.

Even later opent hij de grote deur naar de binnenplaats, zodat ik op weg kan. Het is dan ongeveer half negen, mooi weer, wel fris met 12 graden en een straffe wind. Voor de zekerheid mijn regenjasje over mijn motorjas aangetrokken, mocht ik al een verdwaalde bui tegenkomen.

Ik rijd via een boog naar Warstein (die van het bier) en rijd dan naar het zuidwesten via een prachtige route. Ik denk dat dit het mooiste stuk is van deze zesdaagse, maar ja de zon schijnt… Ik kom ook door plaatsen waar ik nog nooit van gehoord heb. Wat dacht je van Niederlandebeck of St. Claas?

De eerste pauze is gepland in Attendorn. Daar staat een lader die twee mogelijkheden heeft: snel en normaal laden. De aansluiting om normaal te laden, die ik had willen nemen, is bezet dus gebruik ik de snellader. Die laat ik laden tot 80%. Tegen de tijd dat hij zover is, het gaat zo snel dat ik er op kan wachten, is de gewone aansluiting vrij gekomen. Ik koppel de snellader af en de gewone lader aan.

Ondertussen is er een meneer op me af gekomen die alles wil weten over de, voor hem, vreemde motor. Hij rijdt zelf ook motor, maar dit kent hij niet. Het is een leuk gesprek en goed voor mijn Duits. Het blijkt onder andere dat men hier zo’n beetje vier keer zoveel betaalt voor een kilowatt stroom dan wij in Nederland ! Wanneer ik op de app van ANWB-energie laat zien dat we soms zelfs geld toe krijgen als we stroom afnemen op bepaalde uren van de dag, valt hij bijna achterover van verbazing. Een stuk wijzer geworden, wenst hij me een goede reis en bedankt hij me voor de informatie.

Het laden op normale snelheid duurt langer, dus kan ik het dorp verkennen. De zon is ondertussen weggedrukt achter de wolken, maar het is nog wel droog. Het dorp valt, qua winkels, wat tegen. Er is een bakker maar die heeft geen toilet voor klanten, dus koop ik daar ook geen koffie. Zo ben ik al redelijk snel weer terug bij de motor. Die heeft er weer bijna 10% bij geladen op het moment dat ik op wil stappen. Afkoppelen dus, kabel in de koffer en weer gaan. Zolang het droog is, moet ik er van genieten. Straks op de Autobahn mag het gaan regenen, maar nu nog even niet.

Helaas, nog voordat ik op de snelweg rijd, begint het zodanig hard te regenen dat ik de eerste beste gelegenheid om langs de kant van de weg te stoppen beet pak. Het is dan net 12:00 uur geweest. De regenjas gaat uit en de regenoverall gaat aan. Die overall is een goede investering geweest. Ik ben door zijn fel gele kleur goed zichtbaar in deze weersomstandigheden en ik blijf daarin fijn droog.

Ik ga vol goede moed weer verder. Tot Schwelm blijft de route de moeite waard. Het stuk vanaf Brilon tot hier is voor herhaling vatbaar. Maar bij Schwelm moet ik toch echt aan de doorkruising van het Roergebied beginnen en dat doe ik dan het liefst via de autosnelweg. Via een stukje Autobahn 1 rijd ik naar Autobahn 43 die me naar het noorden brengt tot Recklinghausen. Daar neem ik Autobahn 2 naar het westen.

Bij Gelsenkirchen ga ik de snelweg af en een stukje de stad in, want daar heb ik thuis tijdens het plannen een snellader gezien. De lader is eenvoudig gevonden, maar de deur van de lader (formaat Amerikaanse koelkast) staat open. Voor onderhoud ? Is hij wel beschikbaar ? Ik parkeer de motor er naast en ga op onderzoek uit. Geen idee waarom de deur open staat, zou niet moeten denk ik, maar ik kan de snellader gewoon gebruiken. Terwijl de lader de accu van 50 naar 80% boost, koop ik een belegd broodje en koffie. Daarna mag ik, als klant, het brandschone toilet gebruiken nadat ik de sleutel daarvan heb gekregen. Het heeft het laatste half uur niet meer geregend, maar toch houd ik mijn overall aan. Ik heb namelijk op de app Rainy Days gezien dat er voldoende buien uit Nederland deze kant op komen.

Ik rijd dezelfde weg terug naar de snelweg en zet daar de cruisecontrol op 103 km/u. Het is ongeveer nog 150 km tot Barneveld en met deze snelheid zou ik nog een 40 km reikwijdte over moeten houden. Al vrij snel begint het te regenen… Vandaag heb ik geen enkele omleiding gehad, maar kom wel in een file terecht. Veroorzaakt door werken aan de weg. Ik kan makkelijk tussen de rijen auto’s door rijden, maar ik heb geen haast en daarbij komt ook dat het in Duitsland verboden is voor motoren om tussen de files door te rijden.

Door de lage snelheid tijdens het rijden in de file, krijg ik meer reikwijdte zodat ik, zodra het weer doorrijdt, de snelheid verhoog naar 105 km/u. In Duitsland vind ik het dan niet vreemd dat ik op de rechter baan rijd. Maar dat ik merk dat ik bijna als enige me aan de maximale snelheid houd, zodra ik de grens over ben naar Nederland, daar verbaas ik me iedere keer over.

Het blijft de rest van de dag regenen, dus ik ben blij met mijn overall. Thuis zet ik de motor op de oprit van mijn huis en spuit met water uit de tuinslang het meeste vuil er af. Daarna mag hij de garage in. Ik controleer de kilometerteller en bereken dan dat ik in zes dagen 1918 km met de motor heb afgelegd, dat is gemiddeld bijna 320 km per dag. Veel meer dan ik gedacht had. Het dashboard geeft aan dat de accu nog voor 31% gevuld is, dat zou nog minstens goed zijn voor 60 km. Iets meer dan de geschatte 40 km, maar dat heeft waarschijnlijk met de file te maken.