Vrijdag 11 september 2020
Ook vandaag sta ik om 7:00 uur op en heb voor acht uur al mijn reistas op de motor, het remschijfslot er af en de helm draagklaar.
Mijn gastheer is ook mooi op tijd en zo zit ik al voor acht uur aan een prima ontbijt. Betaald heb ik via Booking.com, mijn creditcard is al belast. Dus na het ontbijt, tandenpoetsen, sleutel inleveren en gaan. Maar niet nadat we nog even met elkaar gesproken hebben. Ik sluit niet uit dat ik hier vaker ga komen: aardige gastheer, prima onderkomen, schappelijke prijs. Nu nog zien dat het een afstand is die redelijk in één dag is te overbruggen, zoals ik nu dus wel gepland heb.
Om 8:40 uur verlaat ik het terrein van Wurzelsepp in oostelijke richting, maar draai al snel naar het noorden. Het is fris (8 graden), ik heb goed baat bij het dragen van de pully met lange mouwen over mijn t-shirt onder mijn motorjas met gesloten ritsen van de zomerstand.
Ik slinger weer over mooie wegen naar het noorden. Om negen uur kom ik bij de B50, net na Morbach. De B(/A?)50 lijkt nog maar net geheel gereed: pikzwart asfalt, hagelwitte strepen, erg weinig verkeer, je mag en kan hier 100 km/uur. Dit is eigenlijk één van de weinige keren dat ik een stuk snelweg in een route plan, anders dan aan het begin of het einde van een trip. Soms gebruik ik een stukje snelweg op een stedelijk gebied te doorkruisen of een (saai) rivierdal, maar nu om de ruim 400 km binnen redelijke tijd te overbruggen.
Ik schiet dus de B(/A?)50 op en rijd met gezwinde spoed naar het westen en steek zonder het echt te zien, de Mosel over. Onder Witlich kruis ik Autobahn 1, waar de B(/A?)50 overgaat in Autobahn 60, ik mag hier zo hard als ik wil, maar houd 120 km/uur aan. Deze volg ik tot Bickendorf, daar t-kruist hij namelijk de B51. De weg die de B51 verlengt naar het noorden volg ik van daar.
Mijn eerste pauze is vandaag in Prüm. Ik zie meerdere motoren aan de rand van een terras staan. Tegen de tijd dat ik daar ook sta, staan zij op het punt om weer weg te rijden. Ik kan ze nog net de weg wijzen richting Gerolstein. Ik neem plaats op het plein, de zon schijnt hier heerlijk, en de koffie is uitstekend.
Een half uur later, heb ik afgerekend en het toilet bezocht. Ik vervolg mijn route naar het noorden, via de Belgisch/Duitse grens. Het is een mooie weg, dat ik die niet eerder ontdekt heb! Tot in het dorp Rollesbroich is het prachtig rijden. Daarna ook nog prima, alleen veel bebouwde kom, dus 50 km/uur.
In Hüchelen, Weisweiler en Aldenhoven ga ik op zoek naar een leuke tent om te lunchen, maar vind er geen. Ten slotte koop ik mijn lunch bij een Norma supermarkt in Aldenhoven en ga dan mijn best doen om een mooi plekje te vinden in de natuur om het te nuttigen.
Na 13:00 uur begint het lampje op mijn dashboard weer te knipperen, mijn stalen ros heeft weer dorst. Ik tank hem vol in Geilenkirchen en ga weer verder op de route op zoek naar een pauzeplek.
Net buiten Geilenkirchen staat het verkeer helemaal vast: “werken aan de weg!”. Ik denk slim te zijn en er omheen te rijden. Maar daar hadden ze al op gerekend: elke weg loopt “dood” of is afgesloten. De file staat op een smalle dorpsstraat van het dorp Tripsrath, het is er constant druk met tegemoet komend verkeer. Ik vind het te risicovol op er langs te rijden. Er zit niets anders op dan gewoon achter aan de file aan te sluiten.
Als ik uit de file ben, zie ik een carpoolplaats aan mijn zijde van de weg. Het is een parkeerplaats in het groen. Een prima plek voor de lunch.
Om kwart over twee verlaat ik de carpoolplaats en vervolg mijn route. Even na drie uur rijd ik op de A61 bij Kaldenkirchen richting Venlo en niet veel later ben ik weer in Nederland. Ik had nog een drinkpauze ingepland, maar aangezien het nu (vrijdagmiddag) nog lekker rijdt op de Nederlandse snelweg laat ik de pauze achterwege. Helaas is het dringen geblazen bij Nijmegen en ook bij de aansluiting van de A12, maar ik kan tussen de file door :-). Op de A12 is het nog drukker in oostelijke richting, veel Duitsers die weer naar huis gaan.
Om zes minuten over half vijf zet ik de BMW op de oprit van ons huis, het is weer gelukt: heelhuids thuis aangekomen!
Vandaag heb ik 425 km afgelegd in ca. 8 uren, waarvan ongeveer 6 uren gereden en 2 uren stil gestaan.
Totaal heb ik op de heenreis, tripje in Italië en de terugreis:
22 aug. 405 km,
23 aug. 390 km,
24 aug. 385 km,
25 aug. 270 km,
2 sept. 237 km,
7 sept. 293 km,
8 sept. 317 km,
9 sept. 329 km,
10 sept. 339 km,
11 sept. 425 km, 3390 km afgelegd met mijn BMW R1200 GS uit 2011.